בבסיס המודל עומדת התפיסה שכל ילד יכול למצוא את מקומו כתלמיד מצמיח בחיים החברתיים בביה”ס – בכיתה, במגרש, במסיבה, בהפסקה, ברשת או במפגשים חברתיים. זאת, בין אם הוא מופנם או מוחצן, בעל מעמד חברתי מרכזי או צדדי. השימוש במודל מחזק את הכוחות החיוביים בקרב התלמידים, מקנה להם כלים ומחזק את כוח ההשפעה של התלמידים המצמיחים באמצעות שיפור הלגיטימציה החברתית לפעולותיהם.
הפעלת המודל מתבססת על למידה רגשית חברתית (SEL) ומתבצעת באמצעות משחקים ופעילויות אשר מציפים סוגיות חברתיות בכיתה וכך מאפשרים להוביל שיח חברתי – רגשי אותנטי. שיטת ההנחיה הייחודית של מנחי מצמיחים יוצרת מרחב מאפשר ומוגן שבו ילדי הכיתה יכולים להעלות נושאים כואבים, שבדרך כלל אינם מדוברים, ובדרך זו להשמיע את קולו של “הרוב הדומם” בכיתה שמעז לומר מה מפריע לו ומה חשוב לו שישתנה. מתודות ייחודיות של שאילת שאלות והמשגה, מאפשרות לקבוצת השווים לאותת לחברי הכיתה אלו התנהגויות זוכות להוקרה ואלו לגינוי, ובכך לייצר מיתוג התנהגות שיאפשר תהליך אמיתי של שינוי נורמות.
כוחו של המודל בכך שהוא מאפשר לילדים ונוער לצקת את התוכן הרלוונטי להם ולבטא את עצמם באופן אותנטי – ללא נאומים, הטפות ועצות מצד המבוגרים.