אודות - מרכז מצמיחים

לתת לילדים.ות שלנו
כיתות יותר טובות מאלו שהיו לנו

מרכז מצמיחים להפחתת אלימות בבתי הספר (מלכ"ר) הוקם בשנת 2004 במטרה להפחית סבל וכאב של ילדים ולהפוך את הכיתות בישראל למקום בטוח ונעים יותר.

המרכז פועל במודל התערבות ייחודי המבוסס על למידה רגשית חברתית (SEL).  מרכז מצמיחים מעביר השתלמויות והכשרות לאנשי חינוך – פרחי הוראה, מורות, יועצות ומנהלות במערכת החינוך ובאקדמיה, על מנת לציידם בכלים אפקטיביים להתמודדות עם אלימות ולקידום אקלים חברתי מצמיח. כמו כן מקיים המרכז מדי שנה אלפי סדנאות התערבות במסגרות כיתתיות אשר במקביל לעבודה הישירה מול התלמידים, מהוות הכשרת שטח ייחודית עבור מחנכ/ת הכיתה. מנחי/ות מצמיחים פועלים בבתי ספר בכל רחבי הארץ ובכלל המגזרים (ממלכתי, ממלכתי-דתי, חרדי, ערבי, נוער בסיכון).

זוכה פרס יו"ר הכנסת לאיכות חיים בתחום הפחתת אלימות בחברה הישראלית

נבחר ע"י ה- Israel Venture Network
והקרן החדשה לישראל כסטארט-אפ חברתי מוביל

מחזיק בתו מידות לאפקטיביות (תו תקף).


החזון שלנו

לאפשר לכל תלמיד ותלמידה לחוש ביטחון ושייכות ולחוות אכפתיות ותחושת ערך עצמי, באמצעות סביבה כיתתית מצמיחה.

אנחנו מאמינים ש...

  • בכל ילד וילדה מסתתרת היכולת להצמיח אחרים
  • לאנשי החינוך יש את הכוח לחולל את השינוי, לכן יש להכשיר את המורים.ות כמובילי.ות אקלים חברתי
  • אקלים חברתי מצמיח בקרב ילדים ונוער,  הוא המנוע ליצירת שינוי בחברה הישראלית כולה.

זה אפשרי. אנחנו גורמים לזה לקרות. 
הצטרפו אלינו לדרך

מודל 'כיתות מצמיחות'

בשונה ממה שהורגלנו לחשוב, רוב האלימות בבתי הספר אינה נובעת ממצוקה או מקשיי התאקלמות של תלמיד "בעייתי" כזה או אחר, אלא ממאבקי כוחות של תלמידים על מעמדם החברתי והפופולריות שלהם.

מודל 'כיתות מצמיחות' הינו מודל חדשני לשיפור האקלים החברתי והפחתת אלימות וניכור העושה שימוש בשיח רגשי ב'גובה העיניים' של הילדים ומשתמש בכוחות הטבעיים של הכיתה על מנת לחולל שינוי.

המודל מתבסס על עבודת שטח עם עשרות אלפי ילדים ומורים וכן על ידע מחקרי ומקצועי של חוקרים וארגונים שונים בעולם, ביניהם פרופסור פאריס (אונ' דיוויס, ארה"ב), האקדמיה ללימודי אלימות (גרמניה, Gewald Akedemir), ארגון AVP (ארה"ב) וארגון IRRP (ארה"ב).

המודל נועד להוות תמריץ לזניחת השימוש בתוקפנות ככלי לשיפור מעמד חברתי (מקובלות) ולאימוץ דרך אלטרנטיבית לשיפור המעמד באמצעות התנהגות פרו- חברתית ומצמיחה כלפי ילדי הכיתה.  המודל מוביל לתהליך של שינוי נורמות חברתיות בכיתה ומניע ילדים/ות להתנהגות פרו-חברתית של נתינה, אומץ, אכפתיות וסולידריות.

תלמיד מצמיח הוא ילד שמייצר תחושת שייכות בכיתה וגורם לילדים בסביבתו לחוש טוב לגבי עצמם.

בבסיס המודל עומדת התפיסה שכל ילד יכול למצוא את מקומו כתלמיד מצמיח בחיים החברתיים בביה"ס – בכיתה, במגרש, במסיבה, בהפסקה, ברשת או במפגשים חברתיים. זאת, בין אם הוא מופנם או מוחצן, בעל מעמד חברתי מרכזי או צדדי. השימוש במודל מחזק את הכוחות החיוביים בקרב התלמידים, מקנה להם כלים ומחזק את כוח ההשפעה של התלמידים המצמיחים באמצעות שיפור הלגיטימציה החברתית לפעולותיהם.

הפעלת המודל מתבססת על למידה רגשית חברתית (SEL)  ומתבצעת באמצעות משחקים ופעילויות אשר מציפים סוגיות חברתיות בכיתה וכך מאפשרים להוביל שיח חברתי – רגשי אותנטי. שיטת ההנחיה הייחודית של מנחי מצמיחים יוצרת מרחב מאפשר ומוגן שבו ילדי הכיתה יכולים להעלות נושאים כואבים, שבדרך כלל אינם מדוברים, ובדרך זו להשמיע את קולו של "הרוב הדומם" בכיתה שמעז לומר מה מפריע לו ומה חשוב לו שישתנה. מתודות ייחודיות של שאילת שאלות והמשגה, מאפשרות לקבוצת השווים לאותת לחברי הכיתה אלו התנהגויות זוכות להוקרה ואלו לגינוי, ובכך לייצר מיתוג התנהגות שיאפשר תהליך אמיתי של שינוי נורמות. 

כוחו של המודל בכך שהוא מאפשר לילדים ונוער לצקת את התוכן הרלוונטי להם ולבטא את עצמם באופן אותנטי – ללא נאומים, הטפות ועצות מצד המבוגרים.

דילוג לתוכן