Search
Close this search box.

الأطفال والشباب في المجتمع العربي

איך לטפל בחרמות, הצקות ואלימות בכיתה?

באופן מפתיע, עיקר התוקפנות בכיתות אינה פיזית, אלא תוקפנות חברתית שמתרחשת בצורה עקיפה וסמויה מהעין – במסווה של ‘צחוק’ פוגעני או ‘משחקי כאפות’, בהדרת ילדים ובתקשורת פוגענית ברשתות החברתיות שזולגת אל חיי היום יום בכיתה.

תוכן עניינים

ב-60% מהכיתות סובלים ילדים מחרם ורבים נוספים נפגעים או נחשפים לאלימות בבית הספר. מורים/ות רבים/ות מדווחים על קושי אמיתי להתמודד עם תוקפנות בכיתות ועל צורך בכלים יעילים ליצירת אקלים כיתתי מיטיב.

מורים/ות רבים/ות מדווחים על קושי אמיתי להתמודד עם תוקפנות בכיתות ועל צורך בכלים יעילים ליצירת אקלים כיתתי מיטיב.

סדנאות מצמיחים הוכחו מחקרית כיעילות בהפחתת תוקפנות בכיתות

צוות המנחים/ות שלנו מכיר לעומק את האתגרים שניצבים בפני המחנכ/ת על בסיס ניסיון שטח עשיר בבתי ספר מגוונים ברחבי הארץ.  

סדנאות מצמיחים ממוקדות ביצירת השפעה מתמשכת על האקלים הכיתתי ולכן כוללות פעילות עם תלמידי הכיתה במקביל להכשרת המחנכ/ת.

לכל ילד וילדה מגיע להרגיש בטוחים
וללמוד בכיתה שאפשר לצמוח בה

סדנת מצמיחים כיתתית
להפחתת אלימות והובלת אקלים כיתתי מיטבי

סדנה חווייתית בת 3 ימים, בה יקבלו תלמידי הכיתה והמחנך/ת כלים פרקטיים לשיפור האקלים הכיתתי:

  • איך מפחיתים תוקפנות שנובעת ממאבקי כוח ומעמדות בכיתה?
  • איך מזהים ומטפלים בתוקפנות העקיפה והסמויה – בגלגולי העיניים, הצחקוקים מאחורי הגב, העלבונות בקבוצת הוואטסאפ? 
  • איך מעוררים מוטיבציה להתנהגות איכפתית ו’מצמיחה’? 
  • איך רותמים את “הרוב הדומם” בכיתה, על מנת לשנות נורמות?


הסדנה כוללת משחקים, דיונים ותרגילים חווייתיים – כל אלו מציפים נורמות הקיימות בכיתה, מייצרים שיח כיתתי פתוח ומאפשרים לתלמידים לפעול לשינוי ולשפר כקבוצה את התמודדותם עם אלימות חברתית מסוגים שונים (הצקות מילוליות ופיזיות, השפלות, הפצת שמועות, אלימות מגדרית וחרם).

 

אנו מכשירים ומדריכים את מחנכי הכיתות לאורך כל הסדנה ואחריה, מתוך אמונה שהם הדמות המרכזית בהובלת אקלים כיתה מיטבי ויצירת שינוי. 

משך הסדנה ופרטים נוספים:

  • סדנת מצמיחים נערכת במשך 3 ימי לימודים מלאים רצופים, במרחב הכיתתי, בנוכחות מחנך/מחנכת הכיתה. (במסגרות נוער בסיכון, חינוך מיוחד ובבתי”ס של החברה הערבית אורכת הסדנה יומיים מלאים). 
  • הסדנה מועברת לתלמידי כיתות ד’-יב’.
  • לפני הסדנה מתקיימת פגישת היערכות (בת 2 ש”א) עם מחנכי/ות הכיתות ועם יועץ/ת ביה”ס, להיכרות עם שיטת מצמיחים, ולמיקוד והתאמת התכנים בהתאם למצב החברתי הקיים ולצרכים הספציפיים של הכיתות/בית הספר.
  • מפגשי ליווי למחנכים/ות – לאחר הסדנה מתקיימים 2-3 מפגשי ליווי  (בני 2 ש”א כל אחד) לצוות המחנכות שהשתתפו בסדנאות. במפגשים אלו יקבלו המחנכות ייעוץ שוטף וחומרים לשימוש בכיתה. מועד המפגשים מתואם למועד הקבוע של ישיבות המחנכים. 
  • הצוות החינוכי המשתתף בסדנאות, יקבל חוברת מצמיחים למורה, הכוללת מערכים, משחקים וידע תאורטי, על מנת לסייע ביישום התהליך והכלים בכיתה. 

מצמיחים ברשתות החברתיות

הסמארטפון הוא גורם רב השפעה על אקלים הכיתה שלך! 

רוב הילדים ובני הנוער שחווים בריונות ברשת, חווים אותה מילדים שהם מכירים, באפליקציות ‘תמימות’ כמו וואטסאפ. אלימות ברשת לא נובעת בהכרח מאגרסיביות או מחוסר מודעות של התלמידים, אלא גם נתפסת כאמצעי להתקדמות בסולם החברתי – 69% מבני הנוער מאמינים שמי שנוהג בבריונות ברשת הוא מקובל.

בין אם נרצה ובין אם לא, תופעות שונות של בריונות רשת ושיימינג, סטיקרים פוגעניים, תכנים מיניים ואף חרמות, זולגים אל היום יום ומשפיעים על אקלים הכיתה שלנו.  

אנו המורים נאלצים להתמודד עם התרחשויות שקורות מחוץ לשעות בית הספר ואף לצייד את התלמידים שלנו בכלים להתמודדות. כל זאת במרחב טכנולוגי מהיר ומשתנה שאנחנו לא תמיד מבינים ומעודכנים בו.

סדנת מצמיחים ברשתות החברתיות היא סדנת התערבות בת יום שנותנת למחנכ/ת ולתלמידי הכיתה כלים להפחתה והתמודדות עם תוקפנות רשת מסוגים שונים.

בסדנה

  • נייצר שיח רגשי בכיתה ושיתוף כנה בחוויות מהעולם ה’וירטואלי’. 
  • נדבר על סוגי תוקפנות ברשת – איך מתמודדים? מתי צריך להתערב ואיך לדווח? 
  • נבין איך הרשת החברתית משפיעה על החיים החברתיים והאישיים שלנו
  • נצייד את המחנכ/ת בכלים פרקטיים שמאפשרים לשוחח ולהנחות את התלמידים בנושא הרשת – גם בלי להכיר לעומק את כל האפליקציות.

משך הסדנה ופרטים נוספים:

  • סדנת מצמיחים ברשת נערכת במהלך יום לימודים בן 6 שעות, במרחב הכיתתי ובהשתתפות המחנך/ת. 
  • הסדנה מועברת לתלמידי כיתות ד’-יב’.
  • לפני הסדנה מתקיימת פגישת היערכות (בת 2 ש”א) עם מחנכי/ות הכיתות ועם יועץ/ת ביה”ס, להיכרות עם שיטת מצמיחים, ולמיקוד והתאמת התכנים בהתאם למצב החברתי ולצרכים ספציפיים של הכיתות/בית הספר.
  • הצוות החינוכי יקבל בתום הסדנה חוברת מערכים על מנת שיוכל להמשיך וליישם את התכנים לאורך השנה. 

נבחרת מצמיחים בית ספרית – מייצרים מנהיגות מצמיחה

  • מי הם התלמידים המובילים והמשפיעים בבית הספר? 
  • מה גורם לבחירת תלמיד/ה למועצת תלמידים? 
  • כיצד נקדם מנהיגות חיובית ומצמיחה בבית הספר?


נבחרת מצמיחים נועדה לחזק את הכוחות החיוביים בקרב תלמידי בית הספר, להקנות לתלמידים המצמיחים כלים ולחזק את כוח ההשפעה שלהם.

על פי רוב בחירות למועצת תלמידים מושפעות מססגוניות הקמפיין והכריזמה של המועמד/ת. מראה חיצוני, מעמד חברתי ומתן הבטחות אשר לעיתים אין להן כיסוי – כל אלו מהווים חלק מבחירת המועמדים, ממש כמו בפוליטיקה של המבוגרים.

נבחרת מצמיחים מורכבת מילדים וילדות שנבחרו באופן אנונימי על ידי ילדי הכיתה כילדים מצמיחים. הנבחרת עוברת סדרת מפגשים עם מנחה שמטרתה להעצים התנהגות פרו חברתית, לציידם בכלים להתמודדות וסיוע לאחרים ולייצר לגיטימציה חברתית למעשיהם. 

  • בחירות ללא הצגת מועמדות: המועמדים אינם מפעילים שכנוע או לחץ לבחור בהם. 
  • הבחירה אינה נעשית מתוך קבוצה מצומצמת של ילדים בעלי ביטחון עצמי אלא מתוך כלל החברים בכיתה.
  • המועמדים לא נבחרים על סמך הבטחות אלא בשל הכישרון ומעשיהם עד כה.

משך הפעילות ופרטים נוספים:

  • לפני הפעילות ייערך מפגש מקדים של המנחה עם המחנכים/ות בו יקבלו המחנכים הדרכה על העברת מערך בחירת “תלמידים מצמיחים” בכיתות.
  • שיעור מחנך/ת בכיתה: העברת מערך בחירות בו ייבחרו נציגי הכיתה לנבחרת (בנים ובנות)
  • מפגשי נבחרת – 8 מפגשים סדנאיים  שייערכו אחת לשבועיים בהנחיית מנחה מצמיחים.
  • בית הספר ימנה אחראי/ת פרויקט שילווה את פעילות הנבחרת וישתתף לפחות במחצית
  • מהמפגשים. צוות המחנכות מוזמן להצטרף ולצפות במפגש. 
  • מפגש הורים מצמיחים: מומלץ לערוך מפגש סיום חגיגי בהשתתפות ההורים.

פעילות הורים וילדים מצמיחים

מגייסים את ההורים לטובת אקלים כיתתי מצמיח

סדנה משותפת להורים ותלמידים אשר יוצרת הזדמנות מובנית לשיתוף ושיח אינטימי, ‘אחד על אחד’, בו עוזר ההורה לילד/ה למצוא את הנקודה המצמיחה בו/ה. 

הסדנה מאפשרת לבית הספר:

  • לגייס את ההורים לקחת חלק פעיל במאמץ הבית ספרי להפיכת הכיתות למצמיחות יותר.
  • לחשוף את ההורים לכלים חינוכיים חדשניים ולצייד אותם בכלים לניהול שיח פתוח ומשתף עם ילדיהם.
  • להעניק להורים ולתלמידים פעילות חוויתית, מהנה ותורמת לחיזוק קשר הורה- ילד.

הסדנה עזרה לי בתור הורה לראות איך אפשר להעניק לבן שלי כלים ולגרום לו לראות את האחר, החלש יותר

הפעילות כוללת:

  • הרצאה קצרה להורים ובמקביל העברת מערך מצמיחים לכיתה ע”י המחנכת
  • שיח אישי הורה ילד עם שאלון מובנה של מצמיחים
  • פעילות כיתתית קצרה המועברת ע”י מנחה מצמיחים ומאפשרת להורים לצפות 
  • שיח מסכם קצר של מנחה מצמיחים עם ההורים 
  • חלוקת דף עם רעיונות להמשך שיח מצמיח בבית

משך הפעילות ופרטים נוספים:

  • הפעילות אורכת שעתיים, ניתן לבצע אותה בימי שישי בבוקר או באמצע השבוע בשעות הערב.
  • הפעילות מיועדת לכיתות ד’-ז’
  • לפני הפעילות תערך שיחת הכנה עם רכז הארוע מטעם בית הספר ויועברו מערכי מצמיחים לשימוש המחנכות. 

تريد معرفة المزيد?

המלצות

ورشات

0

طلاب

0

معلمين

0

71%

من المعلمين أفادوا أن التدريب على طريقة متسميحيم ساهم إلى حد كبير في معالجة المناخ الاجتماعي داخل الصف

69%

من المعلمين أفادوا أن الورشة أعطتهم الأدوات اللازمة للتعامل بنجاح مع مظاهر العنف والعدوان داخل الصف

91%

من الطلاب أفادوا أنهم بعد ورشة متسميحيم سوف يمتنعون عن إرسال رسائل مسيئة عبرالشبكة

81%

من الطلاب أفادوا أنه بعد ورشة متسميحيم، سيتدخل الأطفال في الصف للحماية في حالات الإساءة والتنمر

כנס מצמיחים 2024
בנושא חרם

בציון 20 שנה למצמיחים

Skip to content