מה לעשות כשהילד שלי נמצא בחבורה שמדירה ילד אחר?
בכנות? יש בי חלק שמבין אותו. למה הוא צריך לשחק עם מישהו שמעצבן אותו? האם אני הייתי מסכימה שיצרפו אלי בהפסקת צהריים מישהי שאני ממש לא מחבבת מהמשרד? אבל מצד שני יש שם ילד שכנראה מרגיש בודד. וזה נשמע כמו התנהגות שיכולה להוביל אפילו לחרם.
מה אתן עושות במצב כזה? הרי החיים הם לא שחור ולבן, ולפעמים לילדים יש סיבה טובה לא לצרף מישהו לקבוצה שלהם.
כדי שנדע איך לפעול ומה חווה הילד שלנו כדאי שנבחין בין כמה מקרים:
- הקבוצה לא מוכנה לשתף ילד בשל סיבה אמיתית – ההתנהגות שלו לא מותאמת, מרגישה או אולי אפילו אלימה.
- הקבוצה לא משתפת בגלל ילד דומיננטי שהחליט לא לשתף
- לקבוצה יש דינמיקה קבועה בה ילד או מספר ילדים 'מקובלים' מחליטים כל פעם להרחיק מישהו אחר.
איך נדע באיזה מקרה מדובר?
שאלו את הילד/ה שלכם/ן:
- מה בהתנהגות של אורי מעצבן אתכם? גם כשאת לבד איתו הוא מרגיז אותך?
- יש מישהו שבעיקר הוא מחליט לא לשתף את אורי?
- ואם אחרים יחליטו שזה בסדר לשתף אותו, מה יקרה?
- כבר קרה אצלכם שהחליטו לא לשתף מישהו לכמה זמן, ואחר כך צירפו אותו?
- למי בחבורה זה כבר קרה?
- יש מישהו שאותו תמיד ישתפו? למה?
ואחרי שהבנו את התמונה – מה עושים/ות?
- אם מדובר בהתנהגות חוזרת מצד אותו ילד שאכן גורמת לכעס ודחייה כדאי לערב את מחנכת הכיתה או ליידע בעדינות את ההורים – שכן הילד צריך סיוע.
- במקרה של ילד דומיננטי שגורר את האחרים להדיר ילד – שאלו את הילד/ה שאלות שיעוררו מודעות ואמפטיה (השאלות שכתבנו למעלה, כבר מתחילות לייצר מודעות):
- קרה לך פעם שחברים לא הסכימו לצרף אותך למשחק? איך הרגשת? (מעורר הזדהות ואמפטיה)
- למה לדעתך דני לא רוצה לשתף את אורי? מה הוא מרוויח מזה?
- יש לך חבר שאתה מעריך אותו על זה שהוא מוכן לפעמים לוותר קצת על הכיף שלו בשביל לצרף מישהו למשחק?
- אם דני יחליט לא לשתף אותך, יש חבר שאתה סומך עליו שיהיה לצידך?
- יחיד מול קבוצה – חשוב לחדד מול הילד שכיחיד הוא לא צריך להיות חבר של מישהו שלא נעים לו איתו, אבל כקבוצה, חשוב שנהיה נדיבים ולא נשאיר מישהו לגמרי לבד.
- אל תטיפו לילד – דברו איתו בגובה העיניים, ונסו לשתף אותו בדילמות דומות שיש לכם או היו לכם בעבר. לא פשוט לצאת נגד מנהיג הקבוצה ופעמים רבות יש חשש לאבד את המקום החברתי שלי או להיות מורחק בעצמי. הזכירו לו שתמיד אפשר לגייס חבר איכפתי נוסף ולפעול יחד.
- שתפו את ההורים אחרים של ילדי הקבוצה (אפשר לבקש מהמחנכת להעביר מסר להורים) על מנת שהילדים יקבלו מסר הורי אחיד – שלא מדירים ומשאירים ילד לבד מחוץ לפעילות/משחק.