הגברת שייכות בגיל השלישי

לא רק בריאות פיזית: איך שומרים על הנפש בגיל השלישי?

בגיל השלישי לא תמיד קל למצוא חברים חדשים או לשמור על חיי חברה פעילים. אבל דווקא שם טמון המפתח לבריאות נפשית, לתמיכה הדדית ולתחושת ביטחון. 

"אני לא מכירה אותך כל כך, אבל מלהקשיב לך ולשבת איתך כאן – את נראית לי אישה מדהימה".

 כך אמרה משתתפת בקבוצת הגיל השלישי של מצמיחים לאישה שישבה מולה, רגע אחרי ששיתפה בסיפור אישי על חייה.
חיי חברה חשובים בכל גיל, אבל בגיל השלישי הם מקבלים משמעות עמוקה עוד יותר, למעשה הם המפתח לשמירה על איכות חיים ורווחה נפשית. הם מפחיתים בדידות, מספקים תמיכה רגשית, ואף שומרים על התפקוד הקוגניטיבי.
ובכל זאת, דווקא בגיל הזה אנשים רבים מתקשים ליצור חברויות חדשות ולשמור על סגנון חיים חברתי פעיל. חוגים ופעילויות תרבות אינם מהווים מענה לתקשורת בינאישית, לתחושת שייכות ואינטימיות ולכן גם אנשים פעילים חשים פעמים רבות בדידות ודכדוך.

כשהתחלתי להנחות קבוצות חברתיות של הגיל השלישי, היו מי שהרימו גבה או שאלו אותי: "קבוצת מבוגרים, פשוט יישבו וישחקו יחד?"
האמת הפשוטה היא שמשחק ושיח במעגל מייצרים שינוי אמיתי בכל גיל.

פעם אחרי פעם אני רואה את זה קורה: משתתפים שצוחקים יחד, משתפים, נפתחים ומגלים מחדש עד כמה יש להם מה להעניק ולקבל. המשחקים והתרגילים אינם "רק לכיף" – הם הכלי שמאפשר בניית קשרים חדשים, חיזוק החוסן האישי והקבוצתי, ויצירת תחושת שייכות המגבירה את האמפתיה בין חברי הקבוצה.

הקבוצה היא לא עוד חוג פנאי. היא בית. מקום שבו מותר להרגיש, לדבר על בדידות ועל אתגרי היום-יום, ולגלות שלצד כל קושי יש חברים למסע.

למה זה חשוב?

  • כי שייכות היא כוח חיים.
  • כי קשרים חברתיים בגיל השלישי מונעים סבל ומחזקים את הבריאות הנפשית והרגשית.
  • כי מגיע לכל אחד, בכל גיל, להרגיש חלק מקבוצה שמקבלת, מצמיחה ומחבקת.

 

הצעות למשחקים המייצרים שייכות והנאה שתוכלו ליישם בכל מסגרת

בין אם אתם מעבירים חוג לגיל השלישי, מטפלים בבית אבות, מנהלים קהילת גימלאים במתנ"ס, קחו לכם 10 דקות בתחילת כל מפגש למשחק קצר.

  • מי כמוני

נבקש מחברי הקבוצה לעמוד במעגל (במידה ויש חברים שקשה להם לעמוד אפשר לשחק גם בישיבה ובהרמת יד). כל פעם נגיד משפט ומי שהמשפט נכון לגביו עושה צעד קדימה לתוך המעגל.

מטרת המשחק היא לייצר היכרות בצורה משחקית, ובנוסף לאפשר לחברים לשתף על עצמם וגם למצוא דברים משותפים עם חברים נוספים בקבוצה.

  • מי כמוני קצת עייף
  • מי כמוני הספיק לאכול ארוחת בוקר
  • מי כמוני יש לו עוד תוכניות להמשך היום
  • מי כמוני כבר מחכה לפסח (או לחנוכה או לכל חג אחר שמתקרב)
  • מי כמוני קצת מודאג ממה שקורה במדינה
  • מי כמוני היה שמח לפגוש חברים חדשים
  • מי כמוני חושב שכבר יש לו מספיק חברים ולא צריך להכיר יותר
  • מי כמוני יש לו איזה תכונה שהוא היה רוצה לחזק אותה עוד יותר
  • מי כמוני מתגעגע לאיזשהו מקום בעולם
  • מי כמוני יש לו שיר שהוא אוהב ועושה לו מצב רוח טוב
  • מי כמוני מתגעגע לאדם קרוב שכבר איננו?

 

>> בסיום המשחק אפשר לשאול מספר שאלות:

  • איך היה לכם?
  • מי נהנה מהמשחק?
  • מי פחות נהנה? למה?
  • מי הופתע לגלות משהו משותף עם חברים אחרים?

>> אפשר אחרי כל שאלה לשאול: "מי היה רוצה טיפה לפרט למה הוא הרים את היד?" ולתת לאחד או שניים מהחברים שהרימו יד אפשרות להרחיב

  • איך אני מרגיש 1-5?

מתודה מצויינת לפתיחת מפגש, שמאפשרת היכרות, איוורור והגברת אכפתיות בין חברי הקבוצה.

 מהלך: 

"תראו לי עם האצבעות: איך הבוקר שלכם מ-1 עד 5? (1 נמוך, 5 גבוה)."

לאחר שכולם מראים מספר עם יד אחת נשאל:

"מי רוצה לספר למה הוא בחר את המספר הזה?"

"מי רוצה לשאול חבר אחר בקבוצה שאלה על המספר שלו?"

>>בסוף הסבב אחרי שכל מי שרוצה שיתף אנחנו יכולים לשאול את השאלות הבאות:

  • מי חושב שכשאנשים מגיעים למועדון שלנו המספר שלהם עולה, והם מתחילים להרגיש טוב יותר?
  • מי חושב שיש אנשים שהמספר שלהם יורד?
  • אילו התנהגויות במועדון שלנו יכולות להוריד את המספר של אנשים אחרים?
  • אילו התנהגויות יכולות להרים את המספר? 

*לא נחייב אף אחד להרחיב אם אינו רוצה, מספיק שיראה את המספר ואפילו להגיד עליו משפט קצר זה מספיק.

 

מוזמנים לכתוב לנו בתגובות אם ניסיתם את המשחקים ואם יש לכם רעיונות נוספים ליצירת חיבור קבוצתי בגיל השלישי. 

למידע על סדנאות מצמיחים בגיל השלישי לחצו כאן >> 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 מעניין? תהיו חברים ותשפו: 

Facebook

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

מערך ליום המשפחה

מחנכת יקרה, לפניך מערך קצר שתוכלי להעביר בכיתתך לקראת יום המשפחה הקרב ובא.    1. מי כמוני: הסבירי לתלמידים: כולם יעמדו ליד הכסאות שלהם. אני

קרא עוד»

לקבלת פרטים נוספים ועלון פעילויות מצמיחים

דילוג לתוכן