מערך ליום המשפחה

מחנכת יקרה, לפניך מערך קצר שתוכלי להעביר בכיתתך לקראת יום המשפחה הקרב ובא. 

 

1. מי כמוני:

הסבירי לתלמידים:

כולם יעמדו ליד הכסאות שלהם. אני אגיד משפטים שמתחילים ב- "מי כמוני", מי שמסכים עם המשפט הולך צעד קטן קדימה.

(הערה למחנכת: אחרי שהתלמידים צועדים קדימה, ניתן לשאול ילד או שניים שאלה, ואז לבקש מכולם לשבת לקראת המשפט הבא).

המטרה במשחק הזה היא לייצר פתיחה קלילה של השיעור על המשפחה, תחושת הזדהות בין התלמידים, חיבור והעמקת היכרות. 

משפטים לדוגמא:

  • מי כמוני למשפחה שלו יש מקומות קבועים בשולחן אוכל?

  • מי כמוני יש לו חיית מחמד? (אפשר לשאול כמה ילדים בקצרה – איזו חיה? מי מטפל בה?)

  • מי כמוני עומד/ת בתור לצחצח שיניים בבוקר?

  • מי כמוני יש לו משפחה בחו"ל? (לשאול כמה ילדים – איפה? יצא לך לבקר אותם? הם ביקרו אותך?)

  • מי כמוני יש לו קבוצת וואטסאפ משפחתית? (לשאול כמה ילדים – איך קוראים לקבוצה? זה רק המשפחה הקרובה או משפחה מורחבת?)

  • מי כמוני אוהב לאכול ארוחות עם המשפחה שלי?

  • מי כמוני בקשר טוב עם אחים/אחיות שלי?

  • מי כמוני יש למשפחה שלו בדיחות פנימיות קבועות או ביטויים שהם רק שלנו?

  • מי כמוני המשפחה שלו אוהבת לטייל?

2. קרוסלה:

נסדר את הכיתה בשני מעגלים- אחד פנימי והשני חיצוני, עם מספר שווה של כסאות. המעגל הפנימי פונה עם הכיסא החוצה והחיצוני פונה למעגל פנימה, כך שהילדים יושבים זה מול זה. בכל סבב מציגים לכיתה נושא לשיחה (על המשפחה), מגדירים זמן לשיחה (1-2 דקות, עם טיימר) ובסיומן המעגל החיצוני זז עם הכיסא ימינה למפגש ושיחה עם תלמיד חדש. במידה ומספר התלמידים הוא אי-זוגי, הילד הנוסף מצטרף למישהו מהמעגל החיצוני והם זזים יחד.

מטרת הפעילות היא לאפשר לתלמידים לדבר ביניהם על דברים מגוונים, לשתף מעולמם האישי, ליצור תקשורת עם תלמידים שונים ועל ידי כך מתפתחת קרבה והיכרות בין כלל התלמידים, בין בנים לבנות וגם קצת "לאוורר".

בתום הפעילות ניתן לשאול את הילדים:

*בהרמת יד: למי יצא ללמוד משהו נחמד על אחד מהילדים עמם נפגש?  (אם מתאים, אפשר לבקש שישתפו).

המלצות:

>> להתחיל בנושאים קלילים ואפילו מצחיקים, ובהתאם ליכולת של השיחה אפשר לעבור ולשלב שאלות 'עמוקות' יותר.

>> להיזהר משאלות אישיות ומביכות.

>> להקפיד על זמן קצר – כך גם אם אני יושב מול ילד שקשה לי לדבר איתו, מדובר רק בדקה או שתיים.

>> להסתובב בין הילדים ואם אתם נתקלים בזוג ששותק, עזרו להם.

שאלות לדוגמא:

  • הרגל משפחתי מגניב שיש לנו

  • משהו מצחיק שקרה בבית שלי לאחרונה

  • משהו שההורים/אחים שלי עושים שממש מעצבן אותי

  • מי מבשל הכי טוב במשפחה שלי (אפשר גם משפחה מורחבת) ומה אני אוהב שהוא/היא מכין/ה?

  • סרט/סדרה/מוזיקה שאנחנו רואים/שומעים המשפחה ביחד

  • איך נראה יום כיף משפחתי בשבילי?

  • מה המאכל שאוכלים אצלנו בבית הכי הרבה?

  • באיזה דברים אני דומה להורים שלי? (במראה או באופי)

3. שיח- ילד מצמיח במשפחה:

כתבי את המשפט "מצמיח במשפחה שלי" על הלוח בתוך עיגול, ושאלי את הכיתה:

*איך אפשר להיות מצמיח במשפחה?

*מה אני עושה במשפחה שלי שהוא מצמיח?

את התשובות שלהם כתבי מסביב לעיגול כמו שמש.

4. פירגונים במשפחה שלי:

שאלי את התלמידים:

*מה זה פירגון?

*אילו מילים טובות נחשבות פירגון?

לאחר מכן, חלקי לכל תלמיד/ה פתקים, ובקשי מהם לכתוב פתקי פירגון לבני המשפחה שלהם.

 

>> חשוב לשאול את השאלות הללו לפני כדי לדייק עם התלמידים מהו פירגון אמיתי מהלב, ומהי מחמאה או כל דבר אחר. היינו רוצים שידעו לפרגן על התנהגויות שהם רואים ומרגישים, ולא על מראה חיצוני. 

להורדת המערך לחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 מעניין? תהיו חברים ותשפו: 

Facebook

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

מערך ליום המשפחה

מחנכת יקרה, לפניך מערך קצר שתוכלי להעביר בכיתתך לקראת יום המשפחה הקרב ובא.    1. מי כמוני: הסבירי לתלמידים: כולם יעמדו ליד הכסאות שלהם. אני

קרא עוד»

לקבלת פרטים נוספים ועלון פעילויות מצמיחים

דילוג לתוכן